poniedziałek, 16 stycznia 2017

John Green - "19 razy Katherine"


Autor: John Green
Tytuł: 19 razy Katherine
Seria: Myślnik
Wydawnictwo: Bukowy Las
Rok wydania: 2014
Liczba stron: 304













"Colin Singleton gustuje wyłącznie w dziewczętach o imieniu Katherine. A te zawsze go rzucają. Gwoli ścisłości, stało się tak już dziewiętnaście razy. Ten uwielbiający anagramy, zmęczony życiem cudowny dzieciak wyrusza w podróż po Ameryce ze swoim najlepszym przyjacielem Hassanem, wielbicielem reality show Sędzia Judy. Chłopcy mają w kieszeni dziesięć tysięcy dolarów, goni ich krwiożercza dzika świnia, ale za to nie towarzyszy im ani jedna Katherine. Colin rozpoczyna pracę nad Teorematem o Zasadzie Przewidywalności Katherine, za pomocą którego ma nadzieję przepowiedzieć przyszłość każdego związku, pomścić Porzuconych tego świata i w końcu zdobyć tę jedyną. Miłość, przyjaźń oraz martwy austro-węgierski arcyksiążę składają się na prawdziwie wybuchową mieszankę w tej przezabawnej, wielowarstwowej powieści o poszukiwaniu samego siebie."

Ostatnio bardzo zainteresowałam się twórczością Johna Greena i w dalszym ciągu się nie zawiodłam. Owszem, nie jest to jego najlepsza książka spośród tych, które przeczytałam, jednak miała również swoje zalety, które postaram się Wam dzisiaj przybliżyć. Książkę bardzo lekko mi się czytało, bo nie jest to w sumie jakaś przytłaczająca lektura. Colin nie jest przeciętnym nastolatkiem, co wcale nie jest żadną nowością jeśli chodzi o książki Greena. Jest cudownym dzieckiem: uwielbia układać anagramy, bardzo dużo czyta, zna kilka języków. Co jest zadziwiające w tej postaci, to fakt, że chodził tylko i wyłącznie z dziewczynami o imieniu Katherine, a było ich aż dziewiętnaście! Jednak jego związki nie należały do długich. Kiedy dziewiętnasta Katherine z nim zerwała, Hassan namówił Colina na "podróż w nieznane". W swoich wakacji, Colin wpadł na pomysł stworzenia wzoru pozwalającego przewidzieć związki. Ja mam już serdecznie dosyć matematyki w każdej postaci (klasa matematyczna haha), a czytanie o Teoremacie już kompletnie mnie dobiło, ale jak dla mnie to jedyny malutki minusik tej książki!

Świat przedstawiony w książkach Greena sprawia, że sama chciałabym się nagle stać bohaterką jakieś jego powieści. Rodzice są wyrozumiali, przyjaciele zawsze pod ręką, a miłość czeka tuż tuż. Nie mówcie mi, że to nie jest coś pięknego haha. Może właśnie to sprawia, że jego książki są tak chętnie czytane głównie wśród młodzieży. Powieści jego autorstwa pomagają odnaleźć odpowiedzi na pytania nurtujące każdego nastolatka. Kolejnym plusem jest to, że książka jest wiarygodnie napisana. Mam na myśli, że np. dialogi nie są przekłamane, jeśli chodzi o "slang". Miło zaskoczyło mnie również to, że przypisy w książce zostały również napisane przez Johna Greena i to w świetny, humorystyczny sposób. Co ciekawe, na końcu książki znalazł się aneks, który tłumaczył matematyczne zagadnienia, które zostały zawarte w książce.

Bohaterowie są inteligentni i rozsądni. Co niektórych może zadziwiać, ponieważ moim zdaniem, w wielu serialach, filmach etc. współcześni nastolatkowie są kreowani w dużej mierze na "wiecznie imprezujących nieuków", co mija się z prawdą. W życiu każdego nastolatka, oczywiście również mojego, znajdzie się czas na zabawę z przyjaciółmi, ale jesteśmy również świadomi swoich obowiązków, a głównym z nich jest nauka. Jednak wydaje mi się, że na temat, jakie mam odczucia w związku z postrzeganiem mnie przez dorosłych, napiszę kiedyś oddzielny post.

Podsumowując, książka jest świetna dla nastolatków, jednak nie tylko! Jest bardzo wciągająca, na pewno nie należy do tych, z którymi człowiek się męczy, żeby jakoś dobrnąć do ostatniej strony.

Cytaty:

Książki to notoryczni Porzucani: gdy je odkładasz, mogą na ciebie czekać wiecznie, a gdy poświęcisz im uwagę, zawsze odwzajemniają twoją miłość.

Ale temu uśmiechowi nie można było się oprzeć. Ten uśmiech mógłby wygrywać wojny i leczyć raka.

Lubił książki, ponieważ uwielbiał sam akt czytania, magię przemieniającą linie na papierze w słowa w jego głowie.

Można kochać kogoś tak bardzo, pomyślał, ale nigdy nikogo nie kocha się tak bardzo, jak bardzo się za nim tęskni”.

Morał z tej historii jest taki, że nie pamiętamy co się stało. To, co pamiętamy, staje się tym, co się wydarzyło.

Masz taką wartość, jak to, co jest dla ciebie ważne.

Ja nie chcę się wychylać, bo jak zaczynasz latać wyżej niż inni, to zaraz cię ustrzelą.

Akurat dziś przyszło mi do głowy, że chcę, by obcy uważali mnie za fajnego, bo ci, którzy mnie znają, już wiedzą, że taki nie jestem”.

Nie można zapełnić pustki tym, co się straciło.

Ludzie powinni się przejmować. To dobrze, gdy inni coś dla nas znaczą, że za nimi tęsknimy, gdy ich zabraknie.

A teraz idź spać, zanim ten dzień okaże się dla Ciebie jeszcze gorszy.

Uważam, że Bóg ma w nosie to, czy ktoś kupi sobie psa albo czy kobieta ubiera szorty. Za to nie ma w nosie, czy ktoś jest dobrym człowiekiem.

I czuł, że jest zupełnie niewyjątkowy w najlepszy możliwy sposób.

Brakujących fragmentów nie da się wpasować w swoje wnętrze, gdy się je już raz straci.

Podobała mu się sama idea picia kawy – ciepłego napoju, który dodaje energii i od stuleci kojarzy się z ludźmi wyrafinowanymi i intelektualistami”.

Na koniec mój ulubiony:

Jeśli człowiek zachowuje się jak kameleon przez całe życie, w końcu nic, co go dotyczy, nie jest już prawdziwe.

Moja ocena: 7/10

45 komentarzy:

  1. Chyba i ja muszę się zainteresować twórczością Johna Greena. Niech no tylko ta wstrętna sesja minie, bo póki co daje w kość niestety.
    Pozdrawiam serdecznie :) Megly (megly.pl)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten cytat i do mnie przemawia najbardziej i najbardziej mi sie podoba!

    OdpowiedzUsuń
  3. Boże jakie piekne cytaty :O

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com/2017/01/khaki-army-green-sweater.html

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny ostatni cytat :) Chętnie sięgnę po książki tego autora :)

    OdpowiedzUsuń
  5. cudowne cytaty!! super blog, dodaje!
    zapraszam do mnie: www.fancycares.blogspot.com i zachęcam do obserwacji! ( ;

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam jego jedną książkę jak na razie, chyba po tę sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Powiem tak, uwielbiam czytać.Książka tylko i wyłącznie zaciekawiła mnie tymi cytatami które wyodrębniłaś, dlatego już zapisuję tytuł i lecę jutro ją wypożyczyć ;)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja gustuje w kryminałach i horrorach, ale brzmi interesująco :) Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
  9. myślę że znajdzie wielu zwolenników

    OdpowiedzUsuń
  10. Po raz pierwszy słyszę o tym autorze, książka wydaje sie warta uwagi ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jestem w trakcie czytania tej książki i bardzo mi ona przypadła do gustu, ma to coś, zresztą jak każda książka Greena ;D

    Pozdrawiam i zapraszam do mnie! UNREALIZABLE

    OdpowiedzUsuń
  12. nie słyszałam nigdy o tej książce :) bardzo ciekawe cytaty, a ten spodobał mi się szczególnie "Uważam, że Bóg ma w nosie to, czy ktoś kupi sobie psa albo czy kobieta ubiera szorty. Za to nie ma w nosie, czy ktoś jest dobrym człowiekiem." :)
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ta książka Greena najmniej mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  14. nie znam książki ale to i tak chyba nie mój klimat ;p

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja mam swoje nastoletnie lata dawno za sobą, więc chyba pozycja nie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię książki tego autora, ale tej jeszcze nie czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam już spory czas temu, ale z tego co pamiętam to podobała mi się. Taka książka na luzie. Obserwuję z przyjemnością ♥
    mój blog

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam twórczość tego autora, wszystkie jedo ksiażki są genialne :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Miałam okazję przeczytać książkę tego autora, jednak to nie jest gatunek dla mnie i jego styl do mnie nie przemawia :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawie się zapowiada książka, widać że inna i nie na jedno kopyto

    OdpowiedzUsuń
  21. Chętnie przeczytam :)

    http://roseaud.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  22. ksiazki tegotypu nie dla mnie juz za stara jestem

    OdpowiedzUsuń
  23. Akurat nie przepadam za takimi książkami.
    Mój Blog

    OdpowiedzUsuń
  24. Cytaty piękne :)

    www.bliskolasu.com.pl

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie czytałam jeszcze nigdy Johna Greena, chętnie nadrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo ciekawa książka. Na pewno jej poszukam. Cytaty rewelacja :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Czytając cytaty z tej książki zrobiły na mnie bardzo duże wrażenie. Niedługo będę miała chwilę wolnego czasu, chyba czas nadrobić zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
  28. To coś dla mnie! W wolnym czasie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Książek Greena jeszcze nie czytałam, ale planuję to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  30. IDEALNE DLA MNIE!! <3

    Pozdrawiam i zapraszam do mnie: http://roxyolsen.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  31. Może zabrzmi to całkiem głupio ale mnie zaciekawiła ta matematyka i wzory ... Chętnie sięgnę po tę książkę chociażby po to żeby zobaczyć jak autor podszedł do tego tematu.

    OdpowiedzUsuń
  32. Z jego książek czytałam ,,Papierowe Miasta''. Po tą też kiedyś sięgnę, widzę, że w obu jest mnóstwo pięknych cytatów.

    OdpowiedzUsuń
  33. Ojj ciekawa :) Chętnie bym przeczytała :)

    agnesssja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń