niedziela, 29 stycznia 2017

SKAM


Skam – norweski serial telewizyjny i internetowy, dramat społeczny opowiadający o współczesnym życiu grona młodzieży z Hartvig Nissen skole w Oslo. Od jesieni 2015 do 16 grudnia 2016 roku wyemitowano trzy sezony z podziałem na serie, z których każda skupiła się na życiowych perypetiach norweskich licealistów: Evie i jej trudnej relacji z chłopakiem Jonasem, związku Noory z Williamem. Sezon trzeci składał się z dziesięciu odcinków, głównym bohaterem był Isak Valtersen. Była to opowieść o jego związku ze starszym chłopcem. Seria porusza problemy i przedstawia sytuacje, z którymi młodzi Norwedzy stykają się w życiu codziennym, od russetiden, w młodzieżowym żargonie oznaczającym okres imprez i luzu tuż przed ukończeniem szkoły średniej, przez problemy emocjonalne, po poważne kwestie, takie jak akceptacja w społeczeństwie czy tolerancja. W castingu do serialu wzięło udział 1200 osób. W grudniu 2016 roku NRK potwierdziła dla New York Times, że serial będzie kontynuowany.

Even
Cykl produkowany został przez norweski publiczny kanał NRK P3. Pierwszy pełny odcinek ukazał się w piątek 25 września 2015, epizody emitowane były w każdy piątek. Średnia oglądalność w Norwegii szacowana była na 192,000 odbiorców zarówno w internecie jak i telewizji. Pierwszy odcinek serii był jednym z najchętniej oglądanych pojedynczych epizodów w historii telewizji NRK. Serial otrzymał dobre oceny krytyków norweskich i zdobył uznanie za poruszenie ważnych problemów społecznych, takich jak nadużywanie alkoholu, gwałt i przemoc, nastoletnia ciąża, w pouczający i innowacyjny sposób. Począwszy od trzeciego sezonu, serial zwrócił również uwagę odbiorców z zagranicy, obecnie toczą się negocjacje celem upublicznienia wersji językowych oraz licencyjnych praw do muzyki. Widzowie mogą śledzić życie swoich bohaterów na Facebooku, Instagramie i Snapczacie. Zdjęcia i filmy, które na nich umieszcza moderator, mają sprawiać wrażenie, że kreowane postacie istnieją naprawdę, a filmowa fikcja staje się rzeczywistością. Na wirtualnych stronach dostępne są również wpisy bohaterów, prowadzących rozmowy ze sobą na Facebooku i innych portalach społecznościowych.

Isak
Twórcy prostego serialu dla młodzieży zadbali o wszystkie detale, od dialogów po obsadę aktorską, która według krytyków jest fenomenalna. Rozmowy pomiędzy bohaterami nie są wymuszone czy sztuczne, ale wiarygodne z interesującą narracją, do całości sukcesu przyczyniła się również muzyka. Całość sprawia, że jest to najbardziej realistyczny serial z życia nastolatków ostatnich lat[9]. Norweskie media podkreślają, że jeszcze nigdy w historii telewizji norweskiej w taki sposób nie pokazano zauroczenia między chłopakami. Ważną postacią serialu, która zwróciła szczególną uwagę jest Isak, przyjaciel Evena, grany przez Tarjei Sandvik Moe (na zdjęciu powyżej).

Noora i William
 Sezon pierwszy zawiera 11 odcinków, rozpoczyna się późnym latem 2015. Poznajemy w nim główną bohaterkę Evę (Lisa Teige) i jej przyjaciół: Noorę (Josefine Frida Pettersen), Vilde (Ulrikke Falch), Sanę (Iman Meskini), Chrisę (Ina Svenningdal) i innych. Duża część tej serii opowiada o burzliwym związku Evy z chłopakiem Jonasem.

Noora i William
 Seria drugiego sezonu składa się z 12 odcinków, główną bohaterką tej części jest Noora Sætre (Josefine Frida Pettersen). W tej części dowiemy się o życiu bohaterki w semestrze letnim w szkole Hartvig Nissen, a zwłaszcza o jej relacji z chłopakiem z trzeciej klasy - Williamem, w tej roli wystąpił Thomas Hayes. Odcinek czwarty sezonu poświęcony został okresowi wielkanocnemu.

Noora
 Seria trzecia zawiera 10 odcinków i trwa w okresie jesienno-zimowym (2016), w drugim roku emisji serialu mamy do czynienia z poznanymi już wcześniej uczniami norweskiego liceum. Sezon przedstawia sprawy związane z Isakiem Valtersen - w tej roli wystąpił Tarjei Sandvik Moe - i jego zauroczeniem - o dwa lata starszym kolegą Evenem (Henrik Holm).

fanart Noory znaleziony w sieci
 Początkowo byłam sceptycznie nastawiona do tego serialu. Znajomi krzyczeli do mnie, że to jest świetny serial, że muszę go obejrzeć, a ja nie słuchałam, jak zawsze w takich kwestiach. Jednak w jeden z ostatnich nudnych weekendów zaczęłam oglądać filmiki na yt i po pewnym czas trafiłam na recenzję SKAM i możecie się domyślić do się stało potem. :) Obejrzałam trzy sezony w niecały tydzień. Teraz z niecierpliwością czekam na czwarty sezon.

Noora
 Najbardziej podobał mi się trzeci sezon. Jak już wspominałam, opowiada on o Isaku i Evenie, których zdjęcia możecie znaleźć wyżej w poście. Sama nie wiem dlaczego aż tak mi się podobał. Nie oglądałam kompletnie przesłodzonego serialu, który jest mdły. Owszem, ich związek był słodki (oh, jeśli czyta to jakiś homofob to radzę wyjść z mojego bloga, pozdrawiam serdecznie), ale nie był taki typowo bezproblemowy na zasadzie "ok jesteśmy razem, fajnie, pocałujemy się, pójdziemy gdzieś razem, jest super". Jak to serial o nastolatkach, mówi o problemach nastolatków.


Mówi o nastolatkach, ale to nie znaczy, że jest tylko dla nastolatków. W sumie to samo mówiłam o książce Johna Greena "19 razy Katherine", ale i tak połowa z Was stwierdziła, że jest "za stara", więc chyba tym razem moje słowa niewiele zdziałają. Mimo to, jeśli ktoś będzie mieć choć trochę wolnego czasu, jak najbardziej polecam. Śmiałam się płakałam, to i to naraz, i pod żadnym pozorem nie żałuję czasu, który poświęciłam na tej serial. Jest bardzo krótki, ogląda się go bardzo szybko.

Noora
 Moje oglądanie SKAM polegało mniej więcej na "jeszcze jeden odcinek i idę spać! (3h później) aha to już piąta rano". XD Uwielbiam to uczucie, kiedy serial mnie wciągnie tak bardzo, ale z jednej strony jest to dość męczące haha. Oglądałam go w naprawdę każdej wolnej chwili, nawet w autobusie lub na lekcjach. A teraz w sumie żałuję, że już obejrzałam wszystko. Chciałabym zapomnieć o tym, że oglądałam wszystkie sezony i obejrzeć od początku. :)
Noora i Eva


Chris, Vilde, Eva, Noora i Sana

Evan i Isak

Eva i Chris

Chris
Oglądał ktoś z Was? Planuje ktoś? Dajcie znać w komentarzach. :)

46 komentarzy:

  1. Coraz głośniej robi się o tym serialu. Chyba się na niego skuszę i ja. Właśnie kończę moje ukochane "The Affair", więc jak najbardziej mogę się skusić na coś nowego.
    Pozdrowionka! :) Megly (megly.pl)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nawet nie słyszałam o tym. Ale lubie takie klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie słyszałam nigdy o tym serialu ale ja bardzo mało oglądam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam i nie słyszałam :O

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com/2017/01/winter-black-and-gray-outfit.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie oglądałam, ale dużo słyszałam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakoś mnie nie zainteresował...

    OdpowiedzUsuń
  7. Coś mi się obiło o uszy :) Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
  8. Przyznam szczerze, że pierwszy raz o nim słyszę :D Ale chętnie obejrzę i zobaczę czy mnie wciągnie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pierwszy raz słyszę o tym serialu, ale z opisu wydaje się być ciekawy. Pewnie zajrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie znanego serialu, nawet nigdy o nim nie słyszałam, ale z ciekawości obejrzę jeden odcinek, aby stwierdzić, czy przypadnie mi do gustu. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląda ciekawie :-) Z serialów telewizyjnych uwielbiam "Wikingowie" ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Szczerze to nie znam tego serialu. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Prosze, prosze. Skusze sie na niego :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie widziałam. Zresztą dość rzadko oglądam tv. Całkowity brak czasu :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie oglądałam, ale skuszę się :)

    OdpowiedzUsuń
  16. słyszałam o tym serialu i prawdę mówiąc chciałabym go obejrzeć. Mam nadzieję, że znajdę na to czas.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie znam, pewnie dlatego, że jestem starsza. Ale za to pod siebie, wiekowo uwielbiam serial Girls :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Słyszałam, że ostatnio jest szał na ten serial, ale ja go nie oglądam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. chyba jest bardzo popularny, bo dużo o nim slyszalam!

    Zapraszam do mnie: www.roxyolsen.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Rzadko oglądam seriale. Więc o tym nawet nie słyszałam

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam! Skam i Wikingowie, to moje dwa ulubione seriale :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ja nie słyszałam o tym serialu, ale mówiąc szczerze chyba na razie nie będę go nadrabiać - mam tyle swoich seriali do oglądania, że się pogubię :D

    OdpowiedzUsuń
  23. nigdy nawet o nim nie słyszałam ;) ogólnie nie przepadam za serialami

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie znam tego serialu i przyznam, że mnie zaciekawił :) Bardzo fajnie go opisałaś :D Ja jak na razie mam swój jeden ulubiony serial i chyba nic go nie pobije

    OdpowiedzUsuń
  25. Moje oglądanie SKAM polegało mniej więcej na "jeszcze jeden odcinek i idę spać! (3h później) aha to już piąta rano". XD bardzo mi się to spodobało, skąd ja to znam :D wiesz co, zaciekawiłaś mnie tym serialem, tym bardziej, że wcześniej o nim nie słyszałam :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie znam tego serialu, ale muszę przyznać, że nie oglądam żadnych seriali w internecie ;)
    Jednak wiele młodych osób to robi, więc świetnie, że SKAM porusza trudne problemy.
    Hmm... zaciekawiło mnie to, że można śledzić postaci w mediach społecznościowych. Z jednej strony - wow. Serio to już taki poziom wyżej niż sam serial. A z drugiej strony można się trochę "zagubić" i zatracić w tej fikcji. A jednak warto skupić się na prawdziwych relacjach w swoim realnym życiu.
    To chyba naprawdę musi być dobry serial, skoro obejrzałaś trzy sezony w tydzień :O Nieźle :D
    ~Wer

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie słyszałam jeszcze o tym serialu.

    OdpowiedzUsuń
  28. Chętnie go obejrzę ale niestety jak na razie aż krzyczy do mnie skinsami :(

    OdpowiedzUsuń
  29. Pierwszy raz słyszę.
    Aż sobie odpalę :D

    OdpowiedzUsuń
  30. Uwielbiam SKAM! Chce sezon o Magnusie i Vilde <3

    OdpowiedzUsuń
  31. Długo zwlekałam nad oglądnieciem tego serialu jednak w koncu znalazłam czas . Serial mnie tak pochłanął , że w niecały tydzień oglądnęłam 3 sezony. Nie moge doczekać sie kolejnego ! Uwielbiam SKAM jest rewelacyjny !:)

    OdpowiedzUsuń